Vihreiden Sari Hyytiäinen teki valtuustoaloitteen ilmastohätätilan julistamiseksi Kouvolaan. Tämän johdosta kaupungin hallitus kysyi rakennus- ja ympäristölautakunnalta, että onko Kouvolassa hätätila. Lautakunta vastasi äänin 5 puolesta ja 3 vastaan, että Kouvolassa on hätätila ja siitä tulee laatia julistus. Vastustin ja jätin eriävän mielipiteen.
Ilmastonmuutos on vakava asia ja uhka. En kiellä. Ymmärrän hyvän tarkoituksen,
mutta näillä julistuksilla ei
ole konkreettisia vaikutuksia. Kouvolalla ei ole edes resursseja asian
edistämiseen, mutta aikaa ne voivat viedä, jos tähän pätkäistään työryhmä
päälle.
Hätätilaa ei tule julistaa Kouvolaan kevyesti
markkinointi mielessä tai julkisuuskuvan parantamiseksi, vaikka muut
suurkaupungit kuten Lontoo, Pariisi, Rooma ja Madrid niin tekevätkin. Paljonko ilma siitä paranee tai montako uutta
asukasta saamme julistamalla hätätilan sadaksi vuodeksi? Tai maailmanloppuun
saakka, jota en tietenkään toivo.
Tekopyhä ilmastohätätilajulistus ei helpota eikä
auta muutenkin raskaana pandemia aikana, vaan lietsoo paniikkia ja
maailmanlopun tunnelmaa. Se saattaa kannustaa jopa elokapina tyyliseen
toimintaan.
On aloitteesta mitä mieltä tahansa, niin ajoitus
on ainakin huono. Paitsi, että se palvelee Vihreät puolueen kuntavaalikampanjaa.
Sulkutilan, kokoontumisrajoitusten ja konkurssien lisäksi meitä raskautetaan vielä
ilmastohätätilalla. Jotain rajaa!
Ymmärrän, että hyveellisyyttä ja myötätuntoa on
helpompi osoittaa globaaleille asioille. Mielestäni parempia hätätilan aiheita
ovat mm. asunnottomuus, leipäjonot, lastensuojelun resurssit tai vaikka
yrittäjien asema pandemiassa.
Ilmastopolitiikkaan tarvitaan suhteellisuudentajua. Suomen
hiilineutraalitavoite on maailman kunnianhimoisin, mikä on hullun rohkeaa. Ja
Kouvola laittaa vielä paremmaksi. Se on sitoumuksineen Suomessa kolmen
kärjessä.
EU-maita tiukemmassa biopolttoainetavoitteessa, korkeammassa
polttoaineen hinnassa ja turpeenkäytön alasajossa ei ole mitään järkeä. Ylikierroksilla
käyvä ilmastoposeeraus on uhka suomalaisten hyvinvoinnille. Suomalainen
autoilija ja liike-elämä maksaa tästä kovan hinnan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti